Flower

Υπογονιμότητα: τι μπορείς να αλλάξεις στην καθημερινότητά σου για να αυξήσεις τις πιθανότητες σύλληψης;

Υπογονιμότητα: τι μπορείς να αλλάξεις στην καθημερινότητά σου για να αυξήσεις τις πιθανότητες σύλληψης;

Υπογονιμότητα ορίζεται η μειωμένη δυνατότητα μιάς γυναίκας ή ενός άντρα να επιτύχει σύλληψη μετά από τουλάχιστον έναν χρόνο μη προστατευμένης σεξουαλικής επαφής. Η διαταραχή αυτή αγγίζει το 7% με 8% των γυναικών επηρεάζοντας έντονα την ψυχολογική τους υγεία.

Υπάρχουν περίπου 40 τρόποι να θεραπευτεί η στειρότητα. Περίπου το 90% των ασθενών την αντιμετωπίζουν με συμβατικές μεθόδους, όπως συμβουλές για την στιγμή της επαφής, φαρμακευτική θεραπεία ή χειρουργική επέμβαση για την επιδιόρθωση των αναπαραγωγικών οργάνων.

Περίπου το 3% των ασθενών κάνουν εξωσωματική γονιμοποίηση (IVF).

Παρόλο που οι θεραπείες της υπογονιμότητας είναι ασφαλείς και συνηθισμένες πολλά ζευγάρια καταφεύγουν σε απλές αλλαγές της καθημερινότητάς τους που έχει μελετηθεί ότι μπορούν να αυξήσουν τις πιθανότητες εγκυμοσύνης. Κάποιοι από τους πιό σημαντικούς παράγοντες όπως η ηλικία και τα γονίδια δεν μπορούν να τροποποιηθούν. Ωστόσο κάποιοι άλλοι παράγοντες, όπως το αλκοόλ και το τσιγάρο,  αποδεδειγμένα καταστρέφουν την γονιμότητα και των δύο φύλων. Έχουν την δυνατότητα τα ζευγάρια να αυξήσουν την γονιμότητά τους αλλάζοντας μόνο συνήθειες;

Τι επηρεάζει την γονιμότητα μιας γυναίκας στην καθημερινότητά της;

Διατροφή

Μπορεί η διατροφή να επηρεάσει την δυνατότητά μιάς γυναίκας να μείνει έγκυος; Μετά από έρευνα σε πάνω από 100,000 γυναίκες διαπιστώθηκε ότι εκείνες που ακολουθούσαν μία δίαιτα με τα παρακάτω χαρακτηριστικά είχαν 60% περισσότερες πιθανότητες γονιμότητας.

Η διατροφή τους χαρακτηρίζεται από:

  • χαμηλή κατανάλωση τρανς λιπαρών (τηγανητά, έτοιμα φαγητά, κτλ)
  • υψηλή κατανάλωση μονοακόρεστων λιπαρών (αβοκάντο, ωμό ελαιόλαδο, κάποιοι ξηροί καρποί, κτλ)
  • λιγότερη ζωική και περισσότερη φυτική πρωτεΐνη
  • περισσότεροι υδατάνθρακες υψηλοί σε ίνες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη (ρύζι, μακαρόνια, ψωμί ολικής άλεσης, κτλ)
  • γαλακτοκομικά με υψηλά λιπαρά
  • χρήση πολυβιταμινών

Αλκοόλ

Διάφορες έρευνες επιβεβαιώνουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ κατά την διάρκεια της προσπάθειας σύλληψης μειώνουν σημαντικά τις πιθανότητες επιτυχίας της. Συγκεκριμένα, συγκρινόμενες με γυναίκες που δεν πίνουν, εκείνες που καταναλώνουν 10 ή παραπάνω ποτά την εβδομάδα έχουν σημαντικά μειωμένες πιθανότητες σύλληψης.

Τσιγάρο

Έχει επανειλημμένα αποδειχθεί ότι το κάπνισμα έχει καταστροφική επιρροή στην γονιμότητα των γυναικών. Τοξικά συστατικά του τσιγάρου όπως το κάδμιο έχουν βρεθεί μέσα στο υγρό των ωαρίων γυναικών που είτε καπνίζουν είτε είναι παθητικές καπνίστριες. Ελέγχοντας άλλους παράγοντες όπως την ηλικία, την εθνικότητα, το σωματικό βάρος και την κατανάλωση αλκοόλ, οι καπνίστριες φαίνεται να αργούν περίπου 12 μήνες να συλλάβουν σε σχέση με μη καπνίστριες. Η επιρροή του παθητικού καπνίσματος στην γονιμότητα είναι λίγο μόνο μικρότερη από αυτή του ενεργού καπνιστή.  

Βάρος (Body Mass Index)

Το πολύ χαμηλό αλλά και το πολύ υψηλό σωματικό βάρος μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην γονιμότητα και στην επιτυχία της εγκυμοσύνης. Μετά από έρευνα στην Αμερική διαπιστώθηκε ότι το 12% της ωοθηκικής υπογονιμότητας μπορεί να αποδοθεί σε χαμηλό βάρος (BMI < 20) και το 25% σε υπερβολικό βάρος (BMI > 25).

Υπολόγισε το BMI σου εδώ.

Γυμναστική

Έρευνες δείχνουν ότι η δυνατή γυμναστική σε καθημερινή βάση μειώνει σημαντικά την γονιμότητα της γυναίκας. Συγκρινόμενες με γυναίκες που δεν γυμνάζονται, εκείνες που γυμνάζονται κάθε μέρα έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν προβλήματα σύλληψης. Αυτό δεν σημαίνει ότι μια γυναίκα που προσπαθεί να συλλάβει δεν πρέπει να γυμνάζεται, πρέπει όμως να φροντίζει να ασκείται ήπια.

Καλλυντικά και προϊόντα υγιεινής

Όλο και περισσότερες καταναλώτριες μαθαίνουν ότι η χρήση  συμβατικών καλλυντικών και προϊόντων της περιόδου μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους. Οι περισσότερες σερβιέτες του σούπερ μάρκετ περιέχουν αναγνωρισμένα βλαβερές ουσίες για τον οργανισμό όπως φθαλικές ενώσεις (phthalates) οι οποίες χρησιμοποιούνται συχνά ως πλαστικοποιητές. Αυτά τα χημικά μπορούν να επηρεάσουν και να αλλοιώσουν τη λειτουργία του ορμονικού συστήματος με επίδραση στην ομαλή εξέλιξη του οργανισμού και της αναπαραγωγής. Το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε μπορούν να επηρεάσουν δραματικά την υγεία μας και την διαδικασία σύλληψης, έτσι είναι σημαντικό να αντικατασταθούν οι σερβιέτες, οι κρέμες, τα σαπούνια και όσα ακόμα καλλυντικά γίνεται με οργανικά και αγνά προϊόντα.

Στρες

Έρευνες που εξετάζουν την σχέση του στρες και της υπογονιμότητας είναι ακόμα μη καταληκτικές. Παρόλα αυτά έχει φανεί ότι οι γυναίκες που ζουν με υψηλά επίπεδα στρες έχουν μειωμένες πιθανότητες σύλληψης όπως επίσης και μεγαλύτερες πιθανότητες κατάθλιψης. Σημαντικό είναι όμως, μιάς και οι έρευνες δεν έχουν καταλήξει σε κάποια αναμφισβήτητη σύνδεση, να μην βαραίνουν οι γονείς με το επιπρόσθετο άγχος της επιρροής του στρες στην συλληψη.  

Οι ψυχολογικές προκλήσεις της υπογονιμότητας και της στειρότητας μπορεί να είναι συντριπτικές και μπορεί να επηρεάσουν για πάντα τους μέλλοντες γονείς είτε καταφέρουν να αποκτήσουν παιδί είτε όχι. Εφόσον πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την γονιμότητα είναι πέρα από τον έλεγχο του ζευγαριού καλό είναι να εστιάσουν σε αυτά που μπορούν να αλλάξουν και ίσως να επηρεάσουν προς το καλύτερο τις πιθανότητες σύλληψης.